ساسان بالغی زاده؛ رضا اسدی
دوره 2، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 137-163
چکیده
علی رغم مزایای بسیار زیاد آموزش زبان فعالیت مدار، یکی از انتقادات اساسی وارد بر آن تقویت صحبت کردن روان زبان آموزان به بهای عدم توجه به صحت گفتار آنان می باشد. مرحله پس از فعالیت از طریق تکرار فعالیت و یا انجام فعالیت مشابه گزینه های مناسبی جهت حل این معضل ارائه می کند. این دو گزینه به شکل موثری عملکرد صحت، روانی و پیچیدگی گفتار زبان ...
بیشتر
علی رغم مزایای بسیار زیاد آموزش زبان فعالیت مدار، یکی از انتقادات اساسی وارد بر آن تقویت صحبت کردن روان زبان آموزان به بهای عدم توجه به صحت گفتار آنان می باشد. مرحله پس از فعالیت از طریق تکرار فعالیت و یا انجام فعالیت مشابه گزینه های مناسبی جهت حل این معضل ارائه می کند. این دو گزینه به شکل موثری عملکرد صحت، روانی و پیچیدگی گفتار زبان آموزان را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر تکرار فعالیت و انجام فعالیت مشابه بر عملکرد شفاهی زبان آموزان ایرانی می باشد. بدین منظور هشت زبان آموز سطح متوسط ایرانی از مجموع 30 زبان آموز از دو کلاس 15 نفری به شکل تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان در هر دو گروه تکرار فعالیت و انجام فعالیت مشابه در مجموع هشت فعالیت انجام دادند به طوری که چهار نمونه از این فعالیتها در هر دو گروه یکسان بودند. هر جلسه در بر گیرنده یک فعالیت همراه با عملکرد ثانویه (تکرار برای گروه اول و انجام فعالیت مشابه برای گروه دوم) بود. روش آماری ویلکاکسن برای تحلیل داده ها در هشت نمونه ضبط شده مورد استفاده قرار گرفت. تفاوت های درون گروهی نشان داد که تکرار فعالیت در هر سه زمینه صحت، روانی و پیچیدگی گفتار تاثیر معناداری داشته در حالی که انجام فعالیت مشابه تنها بر روانی گفتار تاثیر معناداری داشته است. در سطح بین گروهی نیز تکرار فعالیت نسبت به انجام فعالیت مشابه تاثیر معناداری بر هر سه مقوله سنجش عملکرد شفاهی زبان آموزان از خود بر جا گذاشت. لذا توصیه می گردد تا جهت تقویت صحت، روانی و پیچیدگی گفتار زبان آموزان از گزینه تکرار فعالیت نسبت به انجام فعالیت مشابه استفاده شود.